نمای چوبی ویلا

یکی از متریال های طبیعی اکولوژیک چوب است که امروزه در معماری و نماسازی استفاده بسیار زیادی دارد. از چوب نه تنها به روش سنتی استفاده می کنند، بلکه محصولات بیشماری از آن ساخته شده است که می توان برای ساختمان سازی امروزی و ساخت نما از آن ها استفاده کرد. در این مقاله از دکولند درباره نمای چوبی ویلا بیشتر صحبت می کنیم.

معمولا در ویلاهای به سبک روستیک بیشتر از چوب استفاده می شود، اما از چوب برای ساخت و اجرای جداره های داخلی و خارجی انواع ویلای مدرن نیز می توان استفاده گسترده ای داشت.

تکنیک مدرن اجرای نمای چوب ویلا

می توان با روش مونتاژ لایه ای نما، نماهای چند لایه را برای ویلا کار کرد. بخش سازه ای، عایق حرارتی و پوشش نهایی نمای چوبی ویلا. اما اگر چوب به صورت خام به شکل محصولات چوبی در نمای خارجی ویلا استفاده شود، در برابر شرایط جوی مقاومت کمی خواهد داشت، به ویژه در برابر باران های سنگین و مناطق مرطوب دچار پوسیدگی و خوردگی خواهند شد.

همچنین نوسانات دما، تغییر فصل تابستان و زمستان، تابش خورشید و باد روی کیفیت و عملکرد و ظاهر نمای چوبی خام تأثیر زیادی می گذارند. اما برای رفع این مشکلات می توان از پانل های چوبی مهندسی شده استفاده نمود.

این پانل های چوبی اگر به صورت صحیح نصب گردند برای استفاده در نمای چوبی ویلا بسیار مناسب خواهند بود. البته چوب هاب مهندسی شده از نظر ظاهری نیز بسیار چشم نواز هستند و در صورت آسیب رسیدن به آن ها به راحتی می توان تعویضشان کرد.

انتخاب نوع صحیح چوب به عنوان یک متریال ساختمانی تاثیر بسیار زیادی در عملکرد سطحی مناسب و محافظت از نما در برابر شرایط جوی و همچنین آتش دارد. امروزه معماران و طراحان برای استفاده از چوب در نمای ساختمان ها به عنوان یک متریال طبیعی مشتاق تر شده اند، زیرا چوب ویژگی لایه های ساختاری و پرکننده بسیار خوبی دارد.

همچنین چوب می تواند به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند.

همچنین بخوانید : هزینه بازسازی ویلا

تکنیک مدرن اجرای نمای چوب ویلا

انواع نمای چوبی ویلا

 

نمای چوبی با قابلیت تهویه (تهویه ای)

نمای چوبی بدون قابلیت تهویه (غیر تهویه ای)

همچنین بخوانید : بازسازی خانه‌‌ های روستایی

انواع نمای چوبی ویلا

نمای چوبی تهویه ای ویلا

در این نوع نما یک سیرکولاسیون دائمی هوا را بین پوشش خارجی و داخلی نما ایجاد می کنند. در این حالت، تهویه پوشش نما باعث می شود که نما در گرمای بیش از حد تابستان آسیب نبیند و خشک بماند. همچنین این نوع نما عایق حرارتی بهتری است و در زمستان یک آسایش گرمایی برای ساکنین ایجاد می کند.

اما در نمای چوبی غیر تهویه ای بین دو لایه خارجی و داخلی میزانی هوا محبوس شده است. همچنین می توان پوشش خارجی نما را مستقیما با پوشش داخلی در تماس قرار داد.

همچنین بخوانید : دکوراسیون داخلی منزل مدرن

نمای چوبی تهویه ای ویلا

انواع محصولات برای نمای چوبی ویلا

·        چوب صلب

این پوشش چوبی می تواند از الوارهای اره شده و یا تخته های کامل تشکیل شود.

·        چوب حرارتی

این چوب با استفاده از عملیات حرارتی در خلا تا دمای ۲۶۰ درجه سانتی گراد حرارت می بیند. در اثر این حرارت چوب مقاوم می شود و همچنین ابعاد آن دارای ثبات بیشتری می گردد. همچنین در این شرایط دوام و طول عمر چوب افزایش پیدا می کند.

·        پنل های چوبی ضد آب

در این پنل ها لایه های متعددی از فیبرها با چسب مقاوم به آب قرار می گیرد.

·        کامپوزیت

پنل هاب کامپوزیت در واقع چوبی نیستند و شبیه به چوب به نظر می رسند. این متریال در برابر آتش سوزی مقاومتر است و به راحتی از هم نمی پاشد. در ویلاهای مدرن استفاده زیادی از آن می شود.

البته با توسعه بیشتر تکنولوژی  در خصوص تولید فراورده های چوبی متریال کامپوزیت بر پایه چوب ساخته شده است که از چوب بسیار با دوام تر و مقاوم تر می باشند. از نظر ظاهری هم تمام ویژگی های ظاهری و زیبایی شناسی چوبی را دارند و این خصوصیات فوق العاده باعث شده است که طرفداران زیادی داشته باشد.

همچنین بخوانید : دکوراسیون کافه رستوران

کلام آخر

در این مقاله مختصر درباره نمای چوبی ویلا و انواع آن صحبت کردیم. شکی نیست که نماهای چوبی یکی از بهترین نماهای خارجی ساختمان ها می باشند و همچنین یک عایق عالی برای گرما و صوت محسوب می گردند. اگر از نمای چوبی برای ویلای خود استفاده می کنید بهتر است در داخل ویلا نیز از چوب استفاده نمایید تا هماهنگی بیشتری ایجاد شود. یک نمای زیبا در خارج ویلا چشم همگان را به خود خیره می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *