مراحل بازسازی نمای ساختمان-dekoland.net

بسیار متداول است که ساختمان‌ها تحت تأثیر حرکات سازه‌ای قرار می گیرند، پدیده‌ای  که دیر یا زود منجر به ایجاد ترک در دیوار‌های خارجی می شود. این به نوبه خود اغلب منجر به تخریب عایق و نفوذ آب به داخل ساختمان می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، اجرای یک کار بازسازی نما برای حل مشکل ضروری است. در این مطلب ما می‌خواهیم در مورد مراحل بازسازی نمای ساختمان صحبت کنیم.

فرقی ندارد که خانه یک خانه قدیمی در بافت قدیمی تهران باشد ، یک آپارتمان یا خانه روستایی یا ویلا باشد.‌ در همه این موارد مراحل بازسازی یکی است. اما هزینه بازسازی یک ویلا،با بازسازی منزل شخصی یا بازسازی خانه روستایی از هم متفاوت است.‌

در حال حاضر، ما تعجب نمی‌کنیم  اگر شما نمی‌دانید بازسازی نما از چه چیزی تشکیل شده است.اگر صحبت از ساخت و ساز، اصلاح یا تزئین می‌شد، مطمئناً تصور بهتری داشتید. با این حال، وقتی از اصطلاح “بازسازی ساختمان” استفاده می‌شود، ممکن است درک آن برای همه سخت باشد. در واقع، بسیاری از مردم معتقدند که بازسازی خانه،اپارتمان یا ساختمان و ترمیم یک چیز هستند، اما در واقعیت این دو کاملا با هم فرق دارند.

مراحل بازسازی نمای ساختمان-dekoland.net

مفهوم و زمان انجام عملیات بازسازی نمای ساختمان

بازسازی نماها به فعالیتی اطلاق می‌شود که به تعمیر و بازسازی آسیب‌های ناشی از آب و هوای نامساعد اختصاص دارد. یعنی قرار گرفتن دائمی در معرض عناصر آلاینده، دود وسایل نقلیه و تغییرات آب و هوایی سبب فرسایش آن شده است. همه این عوامل باعث آسیب به نمای ساختمان‌ها یا منازل می‌شود و زیبایی، قابلیت سکونت و ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قانون کلی مقرر می‌دارد که بازسازی نما باید سالانه انجام شود. اما آیا می توانم این فعالیت را به تنهایی انجام دهیم؟ اگر تجربه‌ای در این بخش ندارید، بهتر است این کار را به دست متخصصان این حوزه بسپارید. این افراد از مواد مربوطه استفاده خواهند کرد و همچنین از تکنیک‌های مناسب برای مقابله با آسیب استفاده خواهند کرد.

اهمیت بازسازی نماها

نکته حائز اهمیت این است که نما نقش حفاظتی از ملک را بر عهده دارد و همواره در معرض عناصر‌ محیطی قرار می‌گیرد. در اینجا اهمیت نظارت بر وضعیت شما وجود دارد. نما در شرایط وحشتناک، نه تنها ظاهر و دیوار مکان را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه مشکلات دیگری مانند از دست دادن سفتی و گرما،ظاهر رطوبت و تراکم را ایجاد می‌کند.

همان طور که خواهید دید، نما ها فراتر از زیبایی‌شناسی، کارکرد های بسیار مهمی مانند عایق حرارتی و محافظت از فضای داخلی در برابر عوامل مضر خارجی برای ساختمان دارند. به همین دلیل، نگهداری آنها در شرایط خوب برای تضمین امنیت و آسایش افرادی که در ملک زندگی می کنند ضروری است.

اهمیت بازسازی نماها-dekoland.net

نگهداری و بازسازی ساختمان‌های قدیمی

ساختمان‌های تاریخی در هر جای ایران از بافت قدیمی تهران گرفته تا ساختمان در دل روستا زیبایی‌های معماری زیادی را به شهر‌های ما می‌آورند. برای حفظ آن باید سالانه نماهای ساختمان‌های قدیمی را بازسازی کرد.

در این موارد اولین کاری که باید انجام داد مطالعه عمیق وضعیت نما است. برای این کار باید عوامل ساختمان مانند سازه، وضعیت مصالح و سیستم الکتریکی (در صورت وجود) را در نظر بگیریم. بیشتر مشکلاتی که ساختمان‌های تاریخی با آن مواجه هستند در فرسودگی مصالح در طول زمان و قرار گرفتن در معرض عناصر مختلف است.

مراحل بازسازی نمای ساختمان

بازسازی نما شامل برخورد با مشکلات پایداری ناشی از بروز ترک است. در زیر مراحلی را که معمولاً در این نوع فعالیت انجام می شود فهرست می کنیم:

  • تعیین بودجه
  • برداشت سطح قدیمی
  • طراحی و برنامه ریزی برای بازسازی
  • انتخاب و خرید مصالح
  • اجرای طرح در نظر گرفته شده مطابق با ساختمان است.
  • تمیز کردن نما نیز بخش مهمی از فرآیند است. روش‌های تمیز کردن مختلفی وجود دارد که رایج‌ترین آنها استفاده از آب اسپری شده یا تحت فشار، گرم یا سرد است. اما اگر آب برای از بین بردن کثیفی کافی نباشد، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که شامل استفاده از مواد شیمیایی مانند اسیدها یا قلیاها می شود. حتی این محصولات بهترین گزینه نیستند زیرا سطح از قبل آسیب دیده است و می‌تواند وضعیت را تشدید کند.

مراحل بازسازی نمای ساختمان-dekoland.net

نتیجه گیری

بازسازی نما ، بازسازی ساختمان یا خانه، حفظ ظاهر بیرونی و بهبود راحتی داخلی است. بر خلاف احیای خاک ، این فعالیت با احترام به خصوصیات معماری ساختمان‌ها مشخص می‌شود، بنابراین، بخش بیرونی کار (نما یا سازه، به طور کامل یا جزئی) را حفظ می‌کند. به عبارت دیگر، شامل یک پروژه کامل است که به یک خانه یا ساختمان قدیمی اجازه می‌دهد تا به روز و مطابق با استانداردهای فعلی باشد.

بسته به نیاز، بازسازی کلاسیک خواهد بود و به معماری ساختمان احترام می گذارد. همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، این وظیفه ای است که باید توسط کارشناسان متخصص در این زمینه برنامه ریزی و اجرا شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *