طراحی-داخلی-کلینیک

دکوراسیون کلینیک پزشکی برای یک طراحی داخلی از دو جنبه حائز اهمیت است. عملکردی بودن طراحی و ماهیت نوع خدمات پزشکی که ارائه می شود. مثلا اینکه کلینیک برای افراد ناتوان جسمی است، برای سالمندان است، کلینیک اطفال است یا برای افراد بزرگسال معمولی طراحی می شود نوع عملکردی بودن طراحی را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین طراحی یک کلینیک دندانپزشکی و یک کلینیک دامپزشکی یکسان نبوده و بسته به ماهیت خدمات تفاوت دارند.

ریز فضاهای کلینیک

اساسا هر نوع کلینیکی به جز موارد خاص نوع خدمات پزشکی، فضاهای ثابتی دارد از قبیل پذیرش و صندوق، فضای انتظار، سرویسهای بهداشتی پرسنل، بیماران و معلولین، داروخانه، قسمت اداری و بایگانی، اتاق تمیز و اتاق کثیف.

دکوارسیون-مطب

دکوارسیون-مطب

فضای انتظار

رنگ نور و مبلمان در این فضا بسیار مهم است. نحوه ورود به این فضا باید متناسب با بیماران و شرایط آنها طراحی شود. فضای انتظار بهتر است القا کننده حس آرامش باشد.

پذیرش و صندوق

بهتر است پذیرش نزدیک به ورودی بوده و پرسنلی که در پذیرش کار می کنند بتوانند کنترل و دید مناسبی روی فضای انتظار، ورودی و سایر قسمتها داشته باشند. طراحی نوع پیشخوان پذیرش بهتر است متناسب با نوع کلینیک به طور ویژه انجام شود.

طراحی داخلی کلینیک های لوکس

طراحی داخلی یک کلینیک علاوه بر بعد عملکردی و کاربردی، می تواند در نهایت زیبایی و کیفیت فضایی باشد و این نکته باعث ترجیح بیماران بین کلینیک های متفاوت است.

برای مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۱۴۰۲ تماس حاصل فرمایید.

نکات طراحی داخلی کلینیک های لوکس

نور طبیعی علاوه بر تاثیر روانی و ذهنی فوق العاده، باعث می شود فضا دلباز و روشن شده و جذابیت طرح و رنگها چند برابر شود. فرمی که پویایی بصری را القا کند باعث تاثیر ذهنی آرامش بخش و شادی بخش روی مراجعین می شود. تصاویر یا فرمهای خاص روی دیوار ها فضا را از سادگی در می آورد به آن روح می بخشد.

رنگ ها باید متناسب با کاربری انتخاب شده و شاد اما ملایم و آرامش بخش باشند. استفاده از نورپردازی ویژه می تواند باعث خاص شدن قسمتهایی از فضا شود و تاثیر بصری فوق العاده ای روی مراجعین بگذارد.

طراحی-داخلی-کلینیک-پزشکی

طراحی-داخلی-کلینیک-پزشکی

طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی

برای ارائه طرحی داخلی مناسب مطب دندانپزشکی باید تعریف درستی از ماهیت این فضای خاص داشته باشیم. خدمات دندانپزشکی توام با درد است و آسان نیست و استرس اولین حسی است که عموم مردم از رفتن به مطب دندانپزشکی تجربه می کنند. بنابراین طراحی داخلی مطب دندانپزشکی با رویکرد ایجاد احساس آرامش در بیماران و مراجعه کنندگان و رفع استرس آنها، باعث ایجاد فضایی کاربردی و تاثیرگذار می شود که در آن مراجعه کنندگان برای خدمات دندانپزشکی، به جای تجربه کردن استرس، به نتیجه درمانی یا زیبایی خدماتی که می گیرند فکر کنند و این می تواند بهترین نتیجه ی یک پروسه طراحی داخلی درست و اصولی باشد.

فضاهای مورد نیاز کلینیک دندانپزشکی

تهیه برنامه فیزیکی یک کلینیک دندانپزشکی به تعداد پزشکان، نوع خدمات ارائه شده و سن مراجعه کنندگان بستگی دارد. تعدادی از فضاها مانند اتاقهای وسایل استریل و انبارهای مخصوص به طور ثابت برای تمام کلینیک ها در برنامه فیزیکی لحاظ می شوند. اما اگر در کلینیک خدمات مربوط به زیبایی دندان و خدمات درمانی دندان همزمان ارائه شود بهتر است در صورت امکان این بخشها و فضای انتظار آنها از هم جدا باشد. همچنین اگر در کلینیک دندانپزشکی مورد طراحی، قرار است خدمات مربوط به دندانپزشکی اطفال نیز ارائه شود، باید فضای انتظار جدا و خاص به طور ویژه برای کودکان طراحی شود تا با ایجاد امکانات سرگرمی
محدود، از استرس آنها بکاهد و انجام خدمات پزشکی را برای پزشک آسان تر کند.

طراحی-داخلی-کلینیک-دندانپزشکی

طراحی-داخلی-کلینیک-دندانپزشکی

سبک دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی

اولین گام برای پرداختن به طراحی کلی هر فضا، تعیین سبک طراحی است. برای یک کلینیک دندانپزشکی انتخاب سبک مدرن بهترین گزینه است. زیرا با ایجاد فضاهایی سبک، مینیمال، براق و تمیز، و دارای بعد، دستیابی به اهداف طراحی را بهتر ممکن می کند.

نکات مهم انتخاب متریال در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

برای انتخاب نوع کف پوشف کاغذ دیواری، کابینتهای پزشکی و سایر قسمتها و اجزا کلینیک، توجه داشته باشید که قابل شستشو بودن و ضد باکتری بودن متریال، در اولویت است. پس از انتخاب جنس می توان به طرح آن فکر کرد. به عنوان مثال اگر طرح خاصی نظیر لوگوی کلینیک، نام آن، شعار پزشکی و سلامتی خاصی و …مد نظر باشد می توان این طرح ویژه را روی استیکرها و کاغذهای دیواری به صورت سفارشی چاپ کرد. تصاویر، رنگها و بافتهای کفپوش و دیوارپوش کلینیک دندانپزشکی بهتر از نوعی باشد که احساس گرمی و صمیمیت ایجاد کند و رنگها به گونه ای انتخاب شوند که حی آرامش را القا کنند.

فضای انتظار دندانپزشکی

فضای انتظار از مهمترین قسمتهای یک کلینیک پزشکی است. در مورد کلینیک دندانپزشکی این اهمیت دو چندان می شود. زیرا اولین قسمتی که مراجعین با آن سروکار دارند و احساسشان نسبت به فضا تعدیل می شود قسمت انتظار کلینیک است. اگر کلینیک دندانپزشکی دارای بخشهای مجزا بوده و نوبت دهی به شکل هماهنگ و منظم انجام می شود به ازای هر یونیت دندانپزشکی ۲ تا ۳ صندلی در فضای انتظار کافی است. اما در مورد کلینیک هایی با خدمات ویژه دندانپزشکی و یا کلینیک های دارای چندین تخصص که خدمات مختلف دندان را ارائه می دهند  به ازای هر یونیت دندانپزشکی ۴ صندلی در فضای انتظار لازم است. طراحی تخصصی کلینیک را به گروه متخصص معماری و دکوراسیون دکولند بسپارید.

خواندن این مطلب توصیه میشود :طراحی دکوراسیون کلینیک با تصاویر و ایده های جالب

بهتر است ابعاد فضایی برای سالن انتظار، به گونه ای باشد که به صورت صمیمی و حوزه بندی مبلمان شود و از ایجاد فضای انتظار به شکل راهرو با عبور و مرور زیاد مراجعین پرهیز شود. در نظر گرفتن قسمتی برای بایگانی پرونده ها با قابلیت دسترسی سریع منشی به آن نیز ضروری است.

هزینه-طراحی-داخلی-مطب

هزینه-طراحی-داخلی-مطب

نورپردازی کلینیک دندانپزشکی

نور یک عنصر اصلی و اساسی در طراحی یک کلینیک پزشکی بخصوص از نوع دندانپزشکی است. علاوه بر مهم بودن نور کافی روی یونیتها برای انجام خدمات دندانپزشکی، القای حس آرامش و گرمی محیط توسط یک نورپردازی درست به راحتی انجام می پذیرد. انتخاب رنگ نور نچرال، که ترکیبی از نور زرد و سفید است بهترین گزینه ی نور برای کلینیک دندانپزشکی است بدین جهت که علاوه بر ایجاد حسی شبیه به حس نور طبیعی، دیدن رنگ کامپوزیتها و مواد رنگی دندان نیز آسان تر می شود.

بهترین رنگ برای کلینیک دندانپزشکی

اگر در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک پزشکی در فضای کلینیک یا مطب دندانپزشکی کوچک باشد بهتر است رنگ های ملایم و روشن استفاده شود که فضا را وسیع تر و دلبازتر نشان دهد. استفاده از آینه نیز برای این منظور مناسب است. انتخاب رنگ هایی از طیف آبی به جهت القای حس آرامش گزینه مناسبی است.

در قسمتهایی نیز استفاده از طیف رنگهای شاد اما آرامش بخش مانند سبز بسیار کاربردی و تاثیرگذار است.استفاده از تصاویر رنگی جذاب و ترجیحا طبیعی برای سالن انتظار به جهت دور کردن ذهن بیمار از استرس و فضای دندانپزشکی بسیار مناسب است.استفاده از تلویزیون و یا تصاویر طبیعی آرامش بخش روی قسمت یونیت دندانپزشکی عنصری بسیار کاربردی برای دور کردن ذهن بیمار از محیط است.

برای مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۱۴۰۲ تماس حاصل فرمایید.

نکات طراحی کلینیک دندانپزشکی برای کودکان

بار حسی که کودک برای اولین بار مراجعه به دندانپزشکی تجربه می کند در مراجعه های بعدی او به این فضا بسیار تاثیر گذار است. بهترین راه انتخاب استراتژی طراحی کلینیک دندانپزشکی برا ی کودکان، نگاه کردن به این فضا از دید یک کودک است.

کودکان کنجکاو هستند و تمام جوانب یک محیط را کنکاش می کنند. بنابراین ایجاد فضایی که جذابیت کودکانه داشته باشد و از رنگهای شاد در آن استفاده شود مناسب است. رنگهای آبی و سبز علاوه بر آرامش بخش بودن احساس شادی و جذابیت را نیز القا می کند. رنگ زرد وطبف آن نیز برای دندانپزشکی کودکان بسیار مناسب است و احساس شادی و اطمینان را القا می کند.

استفاده از استیکرهای شخصیتهای معروف کارتونی که برای کودکان جذابیت دارند، کاربرد وسایل محدود اما جذاب بازی در فضای انتظار و استفاده از تلویزیون روی سقف یونیت  برای سرگرم کردن کودک و رفع استرس او در این فضا پیشنهاد می شود.

طراحی داخلی اتاق مشاوره

در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک پزشکی ، اتاق مشاوره در درجه اول باید حس اعتماد و آرامش و صمیمیت را ایجاد کند تا پروسه مشاوره به درستی و با بهترین نتیجه انجام شود بنابراین باید از ایجاد فضایی با ابعاد بزرگ که القا کننده حس نا امنی و بی اعتمادی است اجتناب کرد. هر چقدر ابعاد اتاق مشاوره نزدیک به ۳ و ۴ متر باشد کاربردی تر و مناسب تر است و در صورت بزرگتر بودن فضا، میتوان با پارتیشن آن را تقسیم بندی کرد.

بهتر است در چیدمان اتاق مشاوره دقت شود که میز مشاوره و صندلی های مراجعین نزدیک به در ورودی نباشد تا احساس صمیمیت در فضا حفظ شود. همچنین اگر فضایی جهت کتابها، فایل ها و پرونده ها احتیاج است، بهتر است در معرض دید نباشد تا حس اداری بودن این اتاق القا نشود.هر چقدر کمدها، مبلمان و سایر وسایل و دکوراسیون اتاق مشاوره رنگی تر و صمیمی تر و شبیه به حس خانه باشد، احساس صمیمیت و اعتماد بیشتر شده و برقراری ارتباط مشاور و مراجعه کننده ساده تر می شود .

برای مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۱۴۰۲ تماس حاصل فرمایید.

وجود عناصری مثل گلدان های متعدد، آکواریوم، مبلهای راحتی که گرد چیده شده اند و میزهای وسط این امر را ممکن می کند. اگر اتاق پنجره رو به جنوب داشته باد که بهترین نور و آفتاب برای این فضا فراهم است و در غیر این صورت استفاده از رنگ نور گرم برای این فضا مناسب تر است. ساعت دیواری یا رومیزی به نحوی که در دیدرس مشاور قرار داشته باشد تا امکان زمانبندی مشاوره برای او فراهم شود از عناصر اصلی دکوراسیون این اتاق است.

طراحی-داخلی-پذیرش-کلینیک

طراحی-داخلی-پذیرش-کلینیک

طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی

طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک پزشکی علاوه بر بهداشتی بودن و ویژگیهای ثابت تمام کلینیکهای پزشکی، باید زیبایی های فضایی و جذابیت بصری نیز داشته باشد. بنابراین استفاده از رنگ، بافت و نور در این فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.رنگهای ملایم اما لوکس و شاد در اولویت هستند. زیرا احساس زیبایی و لطافت را القا می کنند.

کلینیک زیبایی شامل ریز فضاهای متعددی است که با توجه به وسعت و نوع خدمات آن باید طراحی شوند. برنامه فیزیکی یک کلینیک زیبایی شامل فضاهای زیر است:

– اتاق ویزیت

– اشعه درمانی

– الکترولیز

– فضای استریل لیزر تراپی پوست و پیوند مو

– اتاق نمونه برداری

– اتاق درمان ضایعات پوستی

– آزمایشگاه

– اتاق جراحی

استفاده از تصاویر و استیکرهای جذاب و تبلیغاتی در فضای انتظار این کلینیک ها هم کاربردی است و هم بر جذابیت متناسب با کاربری فضا تاکید می کند.

طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی

در طراحی داخلی یک کلینیک دامپزشکی به دلیل نوع تشخیص رنگ حیوانات بهتر است طیف خاکستری رنگ پایه بوده و در بخشهایی رنگهای خالص دیگر اضافه شوند.

حیوانات وقتی وارد محیط های بسته جدید می شوند می ترسند بخصوص اگر این محیط درمانی بوده و  تحت درمان عمل  جراحی یا… قرار گیرند. بنابراین طراحی  فضای نگهداری  و مراقبت از حیوانات باید به صورتی باشد که احساس بسته بودن و تنگ بودن فضایی نداشته و ارتباط با فرد نگهدارنده و صاحب حیوانات به گونه ای گرم و صمیمی ممکن شود. استفاده از پارتیشنهای شیشه ای برای این منظور مناسب است.

در نظر گرفتن فضای تردد حیوانات به صورت مجزا ، به رفع ترس آنها از محیط کمک میکند.در نظر گرفتن المان هایی که بازی و سرگرمی برای حیوانات مختلف تامین کند، علاوه بر اینکه منتظر شدن برای دریافت خدمات را برای صاحب آنها آسان می کند، فضا را با جذابیتهای ویژه ای همراه می کند که موجب ترجیح آن به سایر کلینیکهای دامپزشکی توسط مراجعین می شود.

طراحی دکوراسیون داروخانه

از آنجا که نوع عملکرد داروخانه ها به گونه ای است که مراجعه کنندگان زیادی دارند و تردد در فضای داروخانه بسیار زیاد است، طرح دکوراسیون داخلی باید به گونه ای باشد که این رفت و آمد و پاسخ دهی را آسان و عملکردی کند. مطابقت با شرایط بیماران مختلف نیز از جمله ویژگیهای دیگر دکوراسیون یک داروخانه است. به عنوان مثال فضای همسطح و در صورت نیاز استفاده از رمپهای کوچک داخلی برای تسهیل تردد بیماران، دربهای اتوماتیک و …

بر خلاف گذشته، امروزه دیگر داروخانه ها فقط دارو ارائه نمی دهند. محصولات آرایشی، بهداشتی و خوراکیهای تقویتی نیز به لیست محصولات داروخانه ها اضافه شده اند. بنابراین تفکیک این محصولات و تفکیک تردد مراجعین مختلف می تواند از گامهای اولیه طرح داخلی یک داروخانه باشد.

طراحی-داخلی-داروخانه

طراحی-داخلی-داروخانه

فضاهای داخلی مورد نیاز داروخانه :

صندوق و پذیرش نسخه

فضای انتظار

بخش محصولات ‌آرایشی و بهداشتی

بخش تحویل دارو

اتاق پزشک

انبار

در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک پزشکی بخشهای کاربردی تحویل نسخه و صندوق و … باید در دیدرس ورودی باشند تا به سرعت توسط بیماران قابل تشخیص باشد.کانترهای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی میتوانند به گونه ای طراحی شوند که ارائه و تست محصولات همزمان ممکن شود و جذابیت بصری این کانتر ها توسط طرح، رنگ و یا نور و تصاویر تبلیغاتی حائز اهمیت است.

بهتر است نورپردازیهای یک داروخانه به دقت طراحی شود. چون علاوه بر اهمیت تشخیص دارو و جذابیت و آرامش بصری داخل، نمای بیرونی داروخانه در شب، به جهت تشخیص و پیدا کردن آسان آن اهمیت دارد. با نورپردازی درست ویترین یا دیوار خارجی، از سمت داخل می توان این امر را ممکن کرد.

رنگ مناسب داروخانه ها

همیشه سفید به عنوان اولین گزینه یا گزینه پایه برای انتخاب رنگ داروخانه ها در نظر است. زیرا این رنگ علاوه بر القای بهداشت و تمیزی، آرامش و سکون را نیز به همراه دارد. اما اکنون دیگر مثل گذشته تنها گزینه رنگ داروخانه ها، سفید نیست. میتوان از رنگهای آبی و سبز که رنگ انتخابی خیلی از کارخانه های تولید دارو است استفاده کرد.

طرح-دکور-داروخانه

طرح-دکور-داروخانه

کانترها و ویترین های داروخانه

کاربرد ویترین و دکوراسیون چوبی در داروخانه ها انتخاب بسیار خوبی است. زیرا احساس گرمی و آرامش و جذابیت بصری را همزمان به همراه دارد.کانترهای تبلیغاتی با شکلهای خاص و مرتبط با کاربری داروخانه می تواند فضای سرد و عملکردی داروخانه را با جذابیتهای ویژه بصری اما کاربردی همراه کند.

نکات لازم در جهت زیبا کردن فضای  داروخانه

از روش «کابین خلبان» جهت دسترسی راحت به تجهیزات استفاده کرد- معنی کابین خلبان این است که داروهای پرکاربرد را بایستی دردسترس یا پشت پیشخوان در قفسه هایی قرار داد. به عنوان مثال در پشت پیشخوان، در زیر دست کارمندان داروخانه می توان قفسه ها را به شکل زیبایی مرتب گذاشت. تا نیاز نباشد برای هر بار نیاز بیماران، کل داروخانه را برای پیدا کردن آن جستجو کرد.

نکته: باید مکان استراحتی برای کارکنان در پشت پیشخوان فراهم شود. کارکنان با خاطر همیشه می ایستند بایستی محل استراحت داشته باشند. برای این کار می توان از چهار پایه های کوچک و نرم با یک میز قهوه خوری گرد استفاده کرد.

 به راحتی بیمار توجه کرد

با وجودی که امروزه صندلی های فلزی جهت نشستن بیماران در داروخانه ها رایج شده است اما شما این کار را نکنید. سعی کنید از صندلی های نرم با میزی در جلویشان که روی میز کاتالوگ داروها هستند استفاده کنید. می توانید کاتالوگ داروها را در قفسه زیبا روبه روی بیماران قرار داد راحت بتواند به آن دسترسی پیدا کند. با این کار اکثر بیماران با خواندن کاتالوگ ها کنجکاو می شوند و علاقمند به خرید داروهایی که در کاتالوگ هستند می کنند

استفاده از سیستم گرمایشی مناسب

سعی کنید در داروخانه  از سیستم های گرمایشی مناسبی برای بیماران استفاده کنید. اینکار هر چند کوچک ولی باعث می شود که بیماران دوباره به داروخانه شما مراجعه کنند.

 

استفاده از پنجره و کفپوش مناسب

در داروخانه نباید از کفپوش های لینولئومی یا نور لامپ های فلورسنتی برای طراحی دکوراسیون داروخانه ایتفاده کنید. می توانید با قرار دادن گل و گیاه و نصب پنجره های بزرگ که مشرف به آن گیاهان می باشد استفاده کنید و از نورهای طبیعی استفاده کنید

مشخص کردن وظایف هر باجه و پیشخوان

می توانید بر روی هر پیشخوان برچسبی مبنی بر کار هر شخص مثلا صندوق، مسئول لوازم آرایشی و بهداشتی و…… نصب کنید تا بدین طریق بیماران سریعا بتوانند به قسمت مربوطه مراجعه کنند

چیدمان داروها در قفسه ها

باید توجه کرد که قفسه ها طوری باشند که عرض و پهنای آنها زیاد نباشد و اکثر دارو ها در دسترس باشند و داروها پشت سر همدیگر پنهان نشده باشند. این کار موجب دسترسی راحت کارمندان داروخانه به داروها  و صرفه جویی در زمان رسیدن داروها به بیمار می گردد.

 

استفاده از دستگاه نوبیت گیر

می توانید از صفحه نمایش نوبت گیری و دستگاه نوبت گیر در داروخانه استفاده کنید و آن را در قسمت درب ورودی داروخانه قرار بدهید تا بیماران بتوانند از ان استفاده کنند

برای مشاهده نمونه کار های دکولند می توانید به صفحه اینستاگرام ما به آدرس dekolandnet یا به صفحه نمونه کار بازسازی و طراحی دکوراسیون مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *