بازسازی-خانه-قدیمی

زندگی در خانه ی دلخواه همیشه از آرزوها و اهداف انسان بوده است.اما با توجه به کمبود زمین با متراژ و قواره مناسب در کلان شهرها و بالا بودن هزینه ساخت و ساز، شاید بازسازی خانه های قدیمی راه حل بهتری برای دستیابی به این هدف باشد. از آنجا که پروسه بازسازی بسیار حساس و شامل نکات بسیار زیادی است، بهتر است طی گامهایی با ترتیب خاص و بسیار برنامه ریزی شده پیش برود.

ابتدا باید نیازها و خواسته های کارفرما لیست شوند و با موقعیت موجود تطبیق داد شوند. سپس با برداشت نقشه فعلی خانه، نقشه های کلی مطابق با خواسته های کارفرما و وضع موجود تهیه شوند. پس از این مرحله باید برآورد مالی مطابق با نقشه ها و میزان کارهای مورد نیاز و نوع وسایل مورد نظر تهیه شود و بودجه لازم محاسبه و پیش بینی شود.

پس از تهیه چک لیست خواسته های کارفرما، تهیه نقشه ها و برآورد بودجه، باید لیست اقدامات لازم قبل از بازسازی با ترتیب موردنیاز فراهم شود. به عنوان مثال برای بازسازی برخی خانه های قدیمی ممکن است پیش از هر اقدامی مقاوم سازی نیاز باشد. و پس از مرحله مقدماتی، پروسه اصلی بازسازی شروع می شود.

تعیین لیست خواسته های کارفرما

در مرحله اول باید دید کارفرما خواهان بازسازی به سبک سنتی و قدیمی است یا سبک مدرن را ترجیح می دهد. این مسئله روی اقدامات بعدی به شدت تاثیر گذار است. اقداماتی از قبیل نوع پلان، رنگ بندی، انتخاب متریال مورد استفاده برای دیوارها، نوع مبلمان و پرده ها، برداشتن دیوارها و طاقچه ها یا باقی گذاشتن آنها و … تاثیر پذیر از نوع سبک انتخابی هستند. حتی ممکن است کارفرما ترجیح دهد با نگه داشتن بخشهایی از خانه به سبک قدیمی و تغییر سایر بخشها به سبک مدرن، سبک تلفیقی در کوراسیون را برای بازسازی انتخاب کند.

هزینه-بازسازی

هزینه-بازسازی

تهیه نقشه های وضع موجود و نقشه های بازسازی

وضع موجود باید با دقت و مطابق اندازه های واقعی برداشت و نقشه ساختمان تهیه شود. محل دقیق بازشوها، اندازه دیوارها و تیغه ها، فضاهای بی استفاده و نقاط کور مشخص شده و مطابق خواسته ها و نیازها نوع تغییر نقشه تعیین شود. دیوارهایی که بهتر است برداشته شوند، طاقچه هایی که باید حذف شوند، بازشوهایی که باید تغییر کنند… همه و همه باید مطابق نیاز و هدف بازسازی تعیین شوند. ممکن است ترجیح دهید با حذف یک اتاق یا کوچک کردن اندازه آن، به ابعاد سالن اضافه کنید. یا با گرفتن بخشی از یک سالن بزرگ، یک اتاق خواب کوچک به تعداد اتاق ها اضافه کنید.

خواندن این مطلب توصیه میشود :بازسازی خانه های قدیمی با هزینه مناسب و مراحل درست با ایده های جدید

تعیین راهکارها برای تامین نیازها بازسازی خانه

پیش از برآورد بودجه باید تعیین شود که چه اقدامات و تغییراتی قرار است انجام شود. برای دستیابی  به نیازها ممکن است لازم باشد قسمتهای قدیمی مانند طاقچه ها، شومینه های قدیمی، گوشه های بدون استفاده و … حفظ شوند و با اندک تغییراتی نظیر اضافه کردن شلف ها و … کاربرد بهینه ای مثل یک کتابخانه کوچک یا مکانی برای قرار دادن وسایل تزیینی و دکوری برای آن تعیین شود. ممکن ترجیح دهید پنجره های متعدد خانه های قدیمی را به هم وصل کرده و یک یا دو بازشو بزرگ و مدرن ایجاد کنید. این بازشو می تواند با یک پرده سرتاسری روی آن دیوار، تبدیل به یک عنصر دکوراتیو شود. شاید کارفرما خواهان حفظ پنجره های قدیمی با شیشه های رنگی شود که می توان از این عنصر به عنوان نقطه قوت یک دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

ایده-بازسازی-خانه

ایده-بازسازی-خانه

رنگ بندی دکوراسیون داخلی

اگر خانه ای قدیمی را بازسازی می کنید و قرار نیست هزینه یا زمان زیادی را بردکوراسیون-داخلیای حذف و تغییر جزییات صرف کنید، برای پوشاندن و یک دست کردن جزییات زیاد و پرکار خانه های قدیمی مثل طاقچه ها، گچبری ها و … بهتر است از رنگ سفید به صورت وسیع روی تمام این جزییات استفاده کنید. حتی می توانید از رنگی بسیار روشن به جای سفید استفاده کنید این کار باعث یکدست دیده شدن دیوارهای پر جزییات می شود.

تعویض وسایل بعد از بازسازی خانه

وسایلی که لازم است تعویض شوند را مشخص کنید. مثلا اگر در حال بازسازی خانه ای سنتی و قدیمی به سبک مدرن هستید باید مبلهای سلطنتی و استیل را با مبلهای مدرن راحتی و ساده تر به رنگهای خنثی و ملایم تغییر دهید. توجه داشته باشید در مورد قفسه ها، چراغ های ایستاده، وسایل دکوری، پرده ها و سایر وسایل نیز به همین شکل عمل کنید اما در مورد فرشها اوضاع کمی متفاوت است. در تمام دنیا حتی در دکوراسیون مدرن نیز ممکن است از طرح فرش سنتی و اصیل استفاده شود و این به دلیل ارزش و اهمیت مادی و هنری فرش و قالی است.

برای مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۱۴۰۲ تماس حاصل فرمایید.

بنابراین نیازی نیست حتما طرح فرش مدرن را جایگزین کنید و این باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها می شود. حتی در دکوراسیون مدرن به تعداد کمتری فرش احتیاج دارید و قرار نیست مثل خانه های قدیمی کل فضا را با قالی بپوشانید.کفپوش ها را حتما عوض کنید. در بیشتر خانه های قدیمی از موکت یا نهایتا سرامیکهای قدیمی برای کف استفاده شده است. بهتر است کفپوش جایگزین مناسبی از جنس چوب یا سرامیک انتخاب شود.

برآورد بودجه بازسازی

پس از تهیه نقشه های مورد نظر و نوع مبلمان و وسایل … بر اساس نیازها، باید بودجه بندی انجام شده و هزینه ها برآورد شود. علاوه بر هزینه خرید ها و تعویض وسایل، دستمزد کارگران و استادکاران نیز باید در محاسبه هزینه ها لحاظ شود. همیشه درصدی هم به عنوان هزینه ی کارهای غیر قابل پیش بینی در نظر بگیرید.در صورتی طرح کلی خانه با خواسته های کارفرما مطابقت داشته باشد، یا اینکه خواهان نگه داشتن قسمتهایی به همان سبک قدیمی باشد، و یا در صورت سالم بودن و به روز بودن برخی وسایل، می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد و این موارد را از لیست بودجه حذف کرد.

بازسازی-خانه-قدیمی-کوچک

بازسازی-خانه-قدیمی-کوچک

اقدامات پیش از بازسازی خانه های قدیمی

پیش از اقدام به بازسازی، برای جلوگیری از مسایل پیش بینی نشده و نیز مدیریت بودجه، باید یک سری از کارهای مقدماتی انجام شود. به عنوان مثال چک کردن لوله کشی ها، شیرآلات، سیستم برقی ساختمان و عایق های بام اولین گام بررسی است. اگر امکان تخلیه خانه در هنگام بازسازی وجود ندارد، باید یکی از اتاقها یا یک مکان مناسب در خانه را برای قرار دادن وسایل دسته بندی شده در نظر بگیرید.

انواع بازسازی خانه های قدیمی

برای بازسازی خانه های قدیمی راه های گوناگونی وجود دارد. هر کدام از خانه های قدیمی سبک معماری خاصی دارند. به صورت کلی  می توان گفت که در بازسازی خانه های قدیمی از دو روش سبکی و حفاظتی استفاده می گردد.

بازسازی به روش سبکی

گاهی اوقات پیش می آید صاحب خانه سبک و معماری خانه‌ای را برای بازسازی درنظر گرفت باشد و دوست دارد که بازسازی را با تغییرات کم انجام دهد. این کار به معنی تعمیر و تعویض نکردن بخش‌هایی از خانه نیست بلکه معنی آن رعایت سبک و معماری در خانه خود است که با جایگزین کردن بخش های مختلف خانه صورت می گیرد

بازسازی حفاظتی

خانه های قدیمی به درجات مختلفی تحت تاثیر آسیب قرار گرفته‌اند و همین موضوع می‌تواند نیاز به اجرای عملیات‌های بازسازی عمیق‌تری را ایجاد کند. به عبارتی در این روش بنا از لحاظ ساختاری تضعیف شده است و هدف تقویت ساختار با تعمیر و بازسازی بخش‌های اصلی آن از جمله دیوار‌ها و ستون‌ها خواهد بود. در بازسازی حفاظتی خانه های قدیمی به دلیل حساس بودن موضوع باید بررسی‌های دقیق در خصوص شرایط و چگونگی اجرای بازسازی صورت گیرد.

 

مراحل بازسازی برای خانه های قدیمی

بازسازی خانه های قدیمی حتی کلنگی مراحل ویژه ای دارند. که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت

بازدید از خانه

اولین مرحله برای  بازسازی خانه های قدیمی بررسی کردن وضعیت ساختمان است. در بازدید باید به سلیقه و وضع مالی خود توجه کرد. باید دقیقا بدانیم که چه طرح و سلیقه ای دوست داریم و اینکه پول ما متناسب با این طرح باشد.

پیدا کردن پیمانکار

برای بازسازی خانه های قدیمی و کلنگی نیاز به دانش فنی زیادی است. هر عملیاتی که روی خانه صورت می گیرد نیازمند افراد متخصص است. به همین خاطر بهترین کار در ابتدا پیدا کردن یک پیمانکار ماهر و مجرب . شخص پیمانکار با بررسی کردن ساختمان و علایق ما به مدل جدید بازسازی و وضع مالی صاحب خانه، طرح اولیه را تحویل می دهد. پیمانکار در قرارداد هزینه کار، زمان لازم برای اجرای بازسازی را دقیق ذکر می کند و صاحب خانه در این مورد تصمیم گیری می کنند

شروع به  فعالیت بازسازی

بخش از مرحله بازسازی، شامل مراحل گوناگونی است که تا درجه زیادی به میزان بازسازی بستگی دارد که در زیر بیان می گردد.

برای بازسازی نمای بیرونی خانه، تجهیزات ایمنی مناسب در عابر پیاده نصب گردد

قبل از شروع کار از قطع بودن گاز، برق و آب مطمعن بود

تفکیک کردن کلیه ی تأسیسات مکانیکی مثل شیرآلات، کابینت‌ها و……

تخریب کاشی‌ها و سرامیک‌های کف در بخش‌های گوناگون خانه های قدیمی

تخریب دیوارهای غیر باربر

سیمان کاری کف و دیوارهای بخش‌های گوناگون خانهمانند اتاق خواب ها و…

عایق کاری سرویس‌های بهداشتی البته بعد از خشک شدن سیمان

اجرای لوله کشی و برق کشی

گچ کاری

نصب درب و پنجره‌های جدید

بازسازی سقف

کف سازی بخش‌های گوناگون ساختمان

نقاشی و رنگ آمیزی دیوارها

کابینت‌های جدید

نصب کلید، پریز و نورپردازی

نصب پارکت یا کاغذ دیواری

بازسازی خانه های قدیمی به صرفه است

قیمت تمام شده خانه های قدیمی و کلنگی نسبت به قیمت تمام شده زمین و ساخت خانه در آن یا خرید خانه ای نو و انجام دکوراسیون آن، پایین تر است. مضاف بر این امکان صرفه جویی در هزینه های بازسازی هم وجود دارد. با انتخاب سبک تلفیقی که این روزها طرفدارهای زیادی در تمام دنیا دارد می توان المان های دوست داشتنی و زیبای خانه های قدیمی مثل پنجره هایی با شیشه های رنگی، دستگیره های خاص، چراغ های محوطه قدیمی و … را که عمدتا طرح هایی کلاسیک و اصیل و زیبا دارند را نگه داشت و از این طریق هزینه های بازسازی را مدیریت کرد. برای مشاوره با کارشناسان بازسازی خانه و مدیریت زمان و بودجه می توانید با گروه معماری و دکوراسیون دکولند تماس بگیرید.

دکوراسیون-خانه-های-قدیمی

دکوراسیون-خانه-های-قدیمی

بازسازی آپارتمان های قدیمی

اگر نکات مربوط به پروسه بازسازی به درستی رعایت شود، این کار را از یک پروسه سخت و پیچیده به یک کار لذت بخش با نتیجه ای عالی تبدیل می کند. همان طور که گفته شد چک کردن تاسیسات برقی و مکانیکی و نقاط آسیب پذیر ساختمان اولین گام است. در مورد خانه های کلنگی چک کردن پی و شالوده را هم اضافه کنید. باید از مقاومت و عدم وجود نم  و نشست های خطرناک در پی و شالوده اطمینان حاصل کنید.

خواندن این مطلب توصیه میشود :همه چیز درباره بازسازی خانه از قیمت تا اجرا با عکس

در صورت لزوم تعویض لوله کشی بهتر است از لوله های عایق و چند جداره به صورت نصب روکار استفاده شود.با تعویض پنجره های قدیمی با پنجره های دو جداره می توان در انرژی مصرفی صرفه جویی کرد و کنترل دما و … را ممکن کرد. اگر لازم است از عایق های صوتی و حرارتی استفاده کنید. این کار باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و آسایش صوتی و حرارتی ساکنین می شود.

بازسازی-آپارتمان-قدیمی

بازسازی-آپارتمان-قدیمی

بازسازی خانه های ویلایی قدیمی

در مورد خانه ای ویلایی با تغییر در رنگ دیوار ها و پنجره ها،  طرح کاغذ ‌دیواری، تعویض کفپوش ها با پارکهای چوبی و جذاب یا سرامیک ، نورپردازی های خاص در نما، ورودی، قسمتهای دکوری و … میتوان تغییرات خاص و قابل توجهی در خانه ایجاد کرد.به آشپزخانه به طور ویژه فکر کنید. تعویض کابینتهای قدیمی فلزی با کابینتهای جدید و با رنگهای مدرن تغییر اساسی در چهره آشپزخانه به عنوان قلب خانه ایجاد می کند.

برای آشپزخانه میز جزیره یا اپن با عرض زیاد در نظر بگیرید و با استفاده از آن به عنوان میز صبحانه خوری یا ناهارخوری و نورپردازی خاص روی آن، باعث وسیع تر به نظر آمدن آشپزخانه و ایجاد یک عنصر دکوراتیو کاربردی شوید.

بازسازی-منزل-قدیمی

بازسازی-منزل-قدیمی

بازسازی خانه های قدیمی آپارتمانی

برای آشپزخانه ها طرح کابینتهای مدرن با رنگ های روشن و براق استفاده کنید. بازشوها را در صورت امکان وسعت ببخشید تا فضا وسیع تر به نظر آید.در صورت تراس دار بودن آپارتمان حتی تراسهای کوچک را میتوان با طرحهای دیوارهای سبز و قرار دادن یک یا دو مبل راحتی به سادگی به فضایی جذاب و آرامش بخش تبدیل کرد. درصورت تمایل به بازسازی آپارتمان خود با کارشناسان گروه معماری و دکوراسیون دکولند مشورت کنید.

برای مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۱۴۰۲ تماس حاصل فرمایید.

درها را با درهای ضد سرقت تعویض کنید و شومینه های قدیمی را بازسازی کرده و به عنصری دکوری تبدیل کنید. با جابجایی دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام و نوسازی لوله کشی آنها می توان طرحی نو و مدرن به این قسمت خانه بخشید.کاشی های جدید و طرح های زیبای مدرن را فراموش نکنید. می توان کاشی های جدید را روی کاشی های قدیمی چسباند و به این ترتیب با حذف هزینه خراب کردن دیوارهای قدیمی، صرفه جویی کرد. تجهیزات سرویس و حمام و آینه ها را نیز با طرح های جدید جایگزین کنید تا بدون هزینه ساخت و ساز اضافی، با هزینه ای اندک تغییری چشمگیر ایجاد کنید.

بازسازی خانه های قدیمی کوچک

در خانه های قدیمی تمام فضاها  با دیوار تعریف شده اند.  حتی در اغلب آنها فضای نشیمن و پذیرایی از مهمان نیز با در و دیوار جداسازی شده اند. وجود این دیوارهای اضافه باعث کوچکتر به نظر آمدن فضا می شود. بنابراین در مورد بازسازی خانه های کوچک اولین گام شناسایی و حذف دیوارهای اضافی استو ادغام فضاها و بازشوها نیز در بزرگتر و پرنورتر و دلباز شدن فضا بسیار موثر است.

استفاده کاربردی از راهروها و فضاهای پرت زیر پله ها به عنوان کمدهای لباس و کفش می تواند طرحی جذاب و کاربردی به بازسازی ببخشد. استفاده از رنگهای روشن و ترجیحا سفید، مبلمان و دکوراسیون مدرن و مینیمال و سادهنیز مناسب تر است و باعث وسیع تر شدن فضا می شود.نورپردازی در قیمت پایین دیوارها باعث می شود تا آنها از سطح زمین جدا و معلق به نظر بیایند و این باعث سبک به نظر رسیدن فضاهای کوچک و تنگ میشود.هر چه کنج ها و اتصال دیوارها نورانی تر باشند فضا وسیع تر دیده می شود.

بازسازی-خونه

بازسازی-خونه

بازسازی خانه های روستایی

خانه های روستایی المانهای جذاب و دوست داشتنی دارند که بهتر برای حفظ احساس تعلق و صمیمیت ساکنین با طرح بازسازی، نگه داشته شوند. پنجره های شیشه رنگی، حوض ها، چاه های آب و … از این دسته اند.مقاوم سازی نامحسوس پی ها و ستونها و سقف را در نظر داشته باشید و با تعویض عایق سقف مقاومت آن را تامین کنید.

استفاده از متریالهای بومی و آشنا برای بازسازی خانه های روستایی حائز اهمیت است.پارچه پرده ها و مبل ها را از طرح های بومی  و محلی انتخاب کنید. کاشی ها را در صورت امکان تعویض نکنید و تعمیر کنید. اگر تعویض آنها ضرورت دارد کاشی های جدید را از طرح های قدیمی و اصیل انتخاب کنید. با انتخاب در و پنجره های دو جداره تعادل دمایی را در فصول مختلف روستا تامین کنید.

گروه طراحی و معماری دکولند با سابقه‌ای طولانی آماده هرگونه خدمات در جهت طراحی و دکوراسیون داخلی با بهره‌گیری از بهترین و مرغوب‌ترین اجناس و عناصر تاثیرگذار در امر زیباسازی نماهای داخلی اعم از انواع لوله کشی، برق کشی، بنایی، کانال سازی و کابینت و بطور کلی بازسازی فضاهای داخلی متفاوت مسکونی، اداری، درمانی، دفاتر کار، موسسات، شرکت‌ها، سازمان‌ها و سایر اماکن عمومی و خصوصی می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چگونگی روند طراحی‌های داخلی می توانید با کادر مجرب و تخصصی مجموعه طراحی دکولند ارتباط حاصل کنید.

برای مشاهده نمونه کار های دکولند می توانید به صفحه اینستاگرام ما به آدرس dekolandnet یا به صفحه نمونه کار بازسازی و طراحی دکوراسیون مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *